Oxfordresa nr 2 alias S Sallerups kör turne´

Torsdagen den 24 september

Vi hade pratat så länge om denna resa och nu var det äntligen dags! Jenny och Jörgen hämtade mig fem i halv sex på morgonen och sen hämtade vi upp Mona och Ann-Sofi på vägen. Vi var vid Kastrup klockan sex där vi bestämt träff med de andra. Helen upptäckte att hon fått med sig sitt gamla pass! Som tur var så hann hennes man dit med det nya :) Jenny sa på väg in i planet att jag egentligen skulle ha suttit på en plats långt ifrån kören men hon ringde SAS när hon såg det och fixade så att jag fick sitta i närheten av henne och Ann-Sofi som också är flygrädd :) Jag satt bredvid Hanna och Elna, båda långbenta men de var så hyggliga som lät mig sitta ytterst när de hörde att jag var orolig för att flyga :) Resan gick bra och när vi kom fram vid tiotiden blev vi hämtade med buss som tog oss till Oxford. Hotellet låg en bit ifrån centrum men det var väldigt mysigt där trots att det bara vara ett tvåstjärnigt hotell. Jag delade rum med Jenny, Mona och Ann-Sofi och det visade sig vara rätt stort med fyra enskilda bäddar men det luktade inget vidare därinne. Och på toan saknades det krokar till handdukarna så det blev lite klyddigt men det är ju ett  i-landsproblem. Efter incheckning blev det lite strosande och lunch i Oxford och på eftermiddagen blev det en guidad tur med utgångspunkt i närheten av  där vi bodde i vintras och efter det var det Evensong i Christchurch klockan sex. En fantastisk kyrka med en helt underbar kör bestående av små och stora killar. Väldigt annorlunda gudstjänst och vid nattvarden drack alla ur kalken men vi var några som valde att doppa som vi gör i Sverige. Efter gudstjänsten gick vi till Jamie Olivers restaurang och åt pasta innan jag och Mona tog bussen tillbaka hotellet.

Fredagen den 25 september

Jag hade varit orolig för att frukosten skulle vara dålig eftersom det var ett tvåstjärnigt hotell men den var hur god som helst och rummet vi satt och åt i var väldigt trevligt. Efter frukost delade vi upp oss i två grupper – en grupp tog bussen till Blenheim palace och den andra, vilken jag valde, gjorde en sightseeing-tour inne i Oxford. Det blev ett besök på Bodleian library, lite shopping, lunch på puben White horse, afternoon-tea och en båttur på Themsen innan vi gick tillbaka till hotellet. På kvällen tog vi bussen till stan för att gå Bill Spectors spökvandring inne i Oxford. Det blev en annorlunda tur, inte särskilt läskig men berättaren var väldigt spexig och körde med lite trolleritrick då och då som fick oss att hoppa till :) Efter rundan gick vi till All bar in för att äta middag. Det var fullt med folk och jättehögt ljud i lokalen men som tur var så fick vi sitta längst in så det blev lite lugnare. Jag satt och oroade mig för att bli hes eftersom vi fick skrika till varandra för att göra oss hörda. Efter maten åkte vi till hotellet för att försöka vara utvilade till morgondagen.

Lördagen den 26 september

Dagen med stort K som i konsert! Lite nervöst kändes det allt idag när vi skulle iväg. Vi åkte stadsbussen till busstationen inne i Oxford där vi sen hoppade på bussen till Enstone. Busschauffören blev mäkta förvånad över att så många skulle till lilla Enstone hi, hi. Vi åkte förbi Blenheim palace och den lilla byn Woodstock. Vilken idyll! Dit måste Johnny och jag åka i sommar! Och för att inte snacka om Enstone, rena rama Emmerdale :) Den lilla affären var öppen när vi kom dit och vad fanns på dörren om inte vår konsertinbjudan! Vi gick över fälten, där får gick och betade, till puben som låg en bit från kyrkan. En sån mysig pub! Efter att ha ätit vår lunch - fish and chips - gick vi till kyrkan för att öva. Kyrkan var väldigt fin men kall och fuktig och hade skumt ljus så jag oroade mig både för att jag skulle frysa och för att jag inte skulle se noterna ordentligt och att halsen skulle krångla men när det var dags så visade det sig att de hade satt på infravärme så vi behövde inte frysa och de hade spotlights så vi kunde se noterna och jag höll Läkerol i handen så halsen klarade sig också :) Det blev en väldigt fin konsert som blev uppskattad av byborna. T o m svenska prinsessan Margareta, som bor i byn, kom och lyssnade :) Trötta vandrade vi sedan i mörkret till bussen och sent omsider var vi tillbaka på hotellet för några timmars vila innan det var dags för nästa konsert.

Söndagen den 27 september

Det blev inte så mycket sömn men det var bara till att kämpa på, frukosten serverades halv åtta och kvart över åtta gick bussen som skulle ta oss till London. Jag kände mig inte riktigt sugen på att sjunga idag, höjdpunkten var för mig gårdagens konsert, men nu vet jag hur artister har det. Måste vara jobbigt att leverera lika bra varje gång för dem som lever på sången! Bussen kunde inte köra ända fram till St Pauls church så vi fick kånka med väskorna en bit och när vi väl var framme fick vi kånka uppför två trappor innan vi kunde samlas i bänkarna för en liten uppsjungning. Vi skulle sjunga Sanctus i gudstjänsten och när vi övade den gick det inget vidare och jag tänkte att det här kommer inte att bli bra men när vi sjöng den under nattvarden så lät det faktiskt bra :) Efteråt bjöd de på fika och vi tänkte att det var ju jättesmart för då stannar folk kvar och lyssnar på vår konsert men pyttsan! Inte ens prästen stannade :( När vi startade konserten var det inte många som satt och lyssnade men eftersom dörrarna stod öppna så gick folk in och lyssnade på ett par låtar och sen gick de ut igen och ersattes av nya åhörare så det blev en hel del publik i alla fall :) En del filmade och fotograferade så vi hamnar kanske på youtube en dag!  Det blev en fin konsert trots allt fastän lite annorlunda :) Efter några timmars egentid samlades vi åter vid kyrkan för att hämta våra väskor och sen gick vi till bussen som skulle ta oss till Heathrow. Väl framme på flygplatsen shoppade vi lite och så småningom kom vi trötta på planet. Vi var inte framme förrän vid 23:35 och efter att ha fångat upp våra väskor gick vi ut till parkeringen och väntade på Johnny som råkat ställa sig på fel ställe. Vi lämnade av Ann-Sofi, Mona och Jenny på vägen hem och innan jag kom i säng var klockan halv två. Puh!

Vårt Faulty Towers :)
Frukost
Utanför Christ church
Lunch på White horse
En tur på Themsen med roddare som tränar inför nästa kamp mot Cambridge (?)

Spökvandring med Bill Spector
Det skulle kunna vara en scen ur Hem till gården men här har vi precis kommit fram till Enstone
Affären var öppen och...
....vad hittade vi där!?
The Crown, en underbar pub!
En 900 år gammal kyrka - The Kenelms church - ....
som på lördagskvällen fick fyllda bänkar
Tedrickning på puben innan konserten
Från den lilla bykyrkan i Enstone till St Pauls church mitt i stora London
Ann-Sofi guidade oss runt i London, hennes mans hemstad
Måste ju visa ett klassiskt Lonondmotiv :)

Minstingen flyttar ut

I mitten på augusti var det dags för Malin att flytta hemifrån, och Tekla tog hon med sig. Elin hittade ett ställe på nätet som hon länkade till Malin - en stuga för uthyrning på en hästgård i Dörröd utanför Veberöd där hon kunde ha hästen på lösdrift på marken bredvid, m a o ett toppenställe! Efter en första titt på huset så anmälde Malin sitt intresse och fick höra att det var fler som skulle komma och titta innan hyresvärden bestämde sig men efter en nervös väntan fick hon det glädjande beskedet att det var hon som skulle få flytta in :) Nu har hon, Tekla och Bella bott in sig och trivs alldeles utmärkt :) Tekla har dessutom blivit mycket lugnare nu när hon slipper konkurrera med de andra hundarna :) Och här hemma behöver vi inte längre vara oroliga för att något blir söndertuggat :) Men nog saknar vi allt Malin sittandes i soffan med sin laptop och Tekla liggandes över henne :)